Zoeken in deze blog

dinsdag 21 augustus 2012

Mijn hond denkt dat ie 'nee' heet


Mijn hond denkt dat ie 'nee' heet


Ik kan me nog herinneren toen mijn hond nog pup was, dat ik tegen een vriendin zei: 'mijn hond denkt echt dat ie 'nee' heet, ik loop de hele dag 'nee' te zeggen omdat ie zo'n beetje alles in zijn bek pakt wat daar niet zou moeten zitten'.

Zoals iedere hondenliefhebber, volg ook ik de ontwikkelingen bij Ceasar Milan. En ik haal daar de dingen uit die ik goed vind en die ik kan en wil gebruiken. Een van de eerste dingen die ik van hem oppikte, is het omgaan met de naam van je hond. Ga maar eens een tijdje opletten wanneer je de naam van je hond gebruikt. En hoe vaak daar het woordje 'foei' achteraan komt. Als Fikkie iets van de straat wil eten, dan roepen we met stemverheffing: 'Fikkie!!!'....'foei'! Soms komt die 'foei' er zelfs helemaal niet meer achteraan en blijft het bij een vermanend uitgesproken 'Fikkie!'. Als we vinden dat onze hond niet voldoende aandacht heeft tijdens het wandelen, hoor ik nogal eens: 'Fikkie!!!'...'let nou eens op!'. Voor veel honden is hun met stemverheffing uitgesproken naam vaker een bestraffing dan een beloning.

Positieve associatie verbinden aan zijn naam

Als je vindt dat je hond wel eens wat enthousiaster zou mogen reageren wanneer je zijn naam noemt, ga dan eens heel bewust letten op de manier waarop je de naam van je hond gebruikt. Wil je 'foei' of 'nee' gebruiken, noem dan niet eerst de naam van de hond, maar gebruik gewoon dat commando. Wil je je hond belonen voor iets dat hij goed doet, zeg dan niet alleen 'braaf!', maar noem daar zijn naam ook eens bij. Ook op momenten dat hij lekker ontspannen bij je in de buurt ligt, kun je eens naast hem gaan zitten en terwijl je hem aait eens een paar keer zijn naam noemen. Veel van mijn klanten die ik hierop attent maak, verbazen zich erover hoe vaak zij de naam van hun hond op een bestraffende manier noemen en zeggen het zelfs een beetje vreemd te vinden om zijn naam te noemen tijdens het aaien. 'Dat doe je normaal niet zo snel, als je je hond aait', krijg ik dan te horen. 'Maar als ik nu in het bos loop en ik roep hem, dan komt ie meteen naar me toe hollen'. Doe er je voordeel mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten